Environmental trends and sustainable development in the context of international e-commerce

Authors

  • Evgeny A. Akivaev Mercury LLC

Keywords:

e-commerce, sustainable development, ecology, circular economy, green technologies, waste management, eco-design, responsible consumption

Abstract

The article discusses environmental trends and sustainable development in the context of international e-commerce. The relevance of the topic is due to the rapid growth of e-commerce, which reached 4.28 trillion US dollars in 2020, and its impact on the environment. The purpose of the study is to analyze the environmental aspects of e-commerce and identify ways to achieve sustainable development in this area. Research materials and methods include analysis of statistical data, scientific publications and reports of international organizations. Methods of synthesis, comparison, generalization and forecasting are used. The results of the study show that e-commerce has a significant impact on the environment, in particular, through an increase in packaging materials (by an average of 15% annually), transport emissions (by 23% by 2030) and electronic waste (53.6 million tons in 2019). At the same time, e-commerce has the potential to develop environmentally sound practices such as the use of renewable energy sources (by 32% by 2025), logistics optimization (emissions reduction by 30%) and the introduction of circular business models (growth by 11% annually). To achieve sustainable development, joint efforts of business, government and consumers are needed to introduce «green» technologies, eco-design of products, responsible consumption and waste management. Promising areas are the use of blockchain to ensure transparency of supply chains, the application of environmental criteria in product recommendation algorithms and the development of services for the repair and reuse of goods. The results obtained can be used to develop strategies for the sustainable development of e-commerce and the formation of environmental policy at the national and international levels.

References

Абдрахманова Г.И., Быховский К.Б., Веселитская Н.Н., Вишневский К.О., Гохберг Л.М. Цифровая трансформация отраслей: стартовые условия и приоритеты: докл. к XXII Апр. междунар. науч. конф. по проблемам развития экономики и общества, Москва, 13-30 апреля 2021 г. Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики». М.: ИД ВШЭ, 2021. 239 с.

Абдрахманова Г.И., Вишневский К.О., Гохберг Л.М. Что такое цифровая экономика? Тренды, компетенции, измерение. Под науч. ред. Л. М. Гохберг. М.: ИД ВШЭ. 2019. С. 35-36.

Александрова Е.Н., Безносов А.А. Маркетинг как основа эффективной деятельности современных маркетплейсов // Международный журнал гуманитарных и естественных наук. 2022. № 6. С. 115-118.

Гаврилов Л.П. Электронная коммерция: учебник и практикум для вузов. 3-е изд., доп. М.: Юрайт, 2021. 477 с.

Камынин В.А. Устойчивое развитие компании: трактовка, методы и модели // Российское предпринимательство. 2017. Т. 18. № 4. С. 533-550.

Киселица Е.П., Бабурина Н.А., Лаврович А.Э. Региональные программы стимулирования малого бизнеса в России (на примере Тюменской области) // Экономика, предпринимательство и право. 2022. Т. 12. № 4. С. 1347-1360.

Кислинская М.В., Лудушкина Е.Н., Павлова И.А., Чемоданова Ю.В. Человеческий капитал как средство реализации стратегических инициатив ведущих государств по цифровизации экономики // Вестник Алтайской академии экономики и права. 2019. № 12. Т. 2. С. 94-100.

Климова Е.З. Стратегия развития бизнеса в цифровой среде: исследование ключевых направлений формирования // Финансовый бизнес. № 8. 2021. С. 30-34.

Коваленко А.Е. Обзор состояния рынка Интернет-рекламы и технологий Интернет-маркетинга Российской Федерации // Kant. 2018. № 2(27).

Куклина Е.А. Стратегия цифровой трансформации как инструмент реализации бизнес-стратегии компании нефтегазового сектора современной России // Управленческое консультирование. 2021. № 6. С. 40-53.

Кульков В.М. Цифровая экономика: надежды и иллюзии // Философия хозяйства. 2017. № 5. С. 145-156.

Наше общее будущее. Доклад субъектов Международной комиссии по окружающей среде и развитию (МКОСР). Под ред. и с послесл. С.А. Евтеева, Р.А. Перелета. М.: Прогресс, 1989. 376 с.

Николаева У.Г. Экономическая архаика и современность. М.: Дашков и Ко, 2005. 224 с.

Серова Л.Г., Павлова И.А., Макушева Ю.А. Диагностика экономического состояния устойчивого развития производственного предприятия. Экономические отношения. № 2. 2019. С. 1395-1406.

Устойчивое развитие и инфраструктура. Обзор трендов в России и мире. М.: ВЭБ.РФ, Национальный центр государственно-частного партнерства. 2021. 53 с.

Published

2024-06-15

How to Cite

Akivaev, E. A. (2024). Environmental trends and sustainable development in the context of international e-commerce. Bakery of Russia, 68(2), 108–116. Retrieved from https://hbreview.ru/index.php/hb/article/view/51

Issue

Section

MARKETING AND FINANCE

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.