Analysis of the potential and limitations of using digital twins technology in optimizing supply chains in the retail sector

Authors

  • Sergey V. Glinyanov Federal Sports Reserve Training Center

Keywords:

digital twins, supply chains, retail, sustainable development, Industry 4.0, simulation modeling, stochastic optimization

Abstract

In modern conditions of rapid development of digital technologies and globalization of the economy, retail trade is facing unprecedented challenges related to the optimization of supply chains. One of the promising directions in solving this problem is the use of digital twins (CD) technology. This study is aimed at a comprehensive analysis of the potential and limitations of the use of CD in the retail sector in order to improve the efficiency and sustainability of supply chains. The research methodology is based on an integrated approach, including a systematic review of scientific literature, expert interviews with representatives of leading retail companies (n=15), as well as econometric modeling using panel data for 50 countries for the period 2015-2023. To assess the potential economic effect of the CD implementation, the methods of simulation modeling (agent modeling) and stochastic optimization were used. The results of the study show that the use of CD allows to reduce the operating costs of retail companies by an average of 12.5% (95% CI: 10.2-14.8%), increase customer satisfaction by 18.3% (95% CI: 15.6-21.0%) and reduce the carbon footprint of supply chains by 9.7% (95% CI: 7.5-11.9%). At the same time, the key limiting factors are high initial investments, a shortage of qualified personnel and problems of integration with legacy IT systems. The scientific novelty of the study lies in the development of a methodology for assessing the economic and environmental effects of the use of CD in supply chains, as well as in identifying specific features and barriers to the use of this technology in retail trade. The results obtained can be used to justify investment decisions and develop strategies for digital transformation of companies in the retail sector.

References

Абдрахманова Г.И., Быховский К.Б., Веселитская Н.Н., Вишневский К.О., Гохберг Л.М. Цифровая трансформация отраслей: стартовые условия и приоритеты: докл. к XXII Апр. междунар. науч. конф. по проблемам развития экономики и общества (13-30 апреля 2021 г., Москва). М.: ИД ВШЭ, 2021.

Абдрахманова Г.И., Васильковский С.А., Вишневский К.О. Цифровая экономика: кр. стат. сб. М.: НИУ ВШЭ, 2022. 124 с.

Абрамов В.И., Бобоев Д.С., Гильманов Т.Д., Семенков K.O. Теоретические и практические аспекты создания цифрового двойника компании // Вопросы инновационной экономики. 2022. Т. 12. № 2. С. 967-980.

Анищенко А.Н. Цифровая экономика XXI века и АПК: взгляд с позиций развитых и развивающихся стран // Проблемы рыночной экономики. 2019. C. 28-38.

Гладилина И.П., Акжигитова Н.В. Современные стратегии управления закупочной деятельностью и цифро-визация закупок: монография. М.: КноРус, 2019. 72 с.

Жуковская И. Ф., Яресь О. Б., Ермилова А. О. Трансформация ритейла в условиях COVID-19 // Проблемы теории и практики управления. 2021. № 4. С. 210-225.

Киселева А.Л. Влияние пандемии COVID-19 на формирование и развитие хозяйственных связей в предпринимательской системе (на примере ЗАО «ВКЗ-М») // Маркетинг и логистика. 2020. № 5(31). С. 39-51.

Магомедов А. М. Проблемы развития дистанционной торговли при пандемии COVID-19 // Экономика и управление: проблемы, решения. 2020. Т. 3. № 8(104). С. 59-68.

Науменко А. И., Шаповалова А. В. Мировые тренды цифровой трансформации розничной торговли в период коронакризиса // Сибирская финансовая школа. 2021. № 1(141). С. 74-87.

Прохоров А., Лысачев М. Цифровой двойник. анализ, тренды, мировой опыт. М.: АльянсПринт, 2020. 401 с.

Проценко И.О., Лайков Д.В. Эффективность внедрения 8ЯМ в закупочной деятельности предприятия // Человеческий капитал и профессиональное образование. 2015. № 1(3). С. 59-74.

Спицына Л. Ю., Грибанова Е.Б., Спицын В.В. Цифровой капитал российских предприятий: тенденции развития в условиях цифровизации экономии и пандемии коронавируса // Вестник университета. 2022. № 2. С. 160-169.

Стырин Е.М., Родионова Ю.Д. Единая информационная система в сфере закупок как государственная цифровая платформа: современное состояние и перспективы // Вопросы государственного и муниципального управления. 2020. № 3. С. 49-70.

Ткач В.В. Направленность создания цифровых двойников процессов в цепях поставок в сфере коммерческой деятельности // Логистика – евразийский мост: мат-лы XVII Междунар. науч.-практ. конф. (27-30 апреля 2022 г., Красноярск). Ч. 1. Красноярск: РИЦ КрасГАУ, 2022. С. 289-293.

Чернухина Г.Н., Храмова А.В. Перспективы развития иммерсивных технологий как современных инструментов электронной коммерции // Проблемы теории и практики управления. 2020. № 11. С. 226-241.

Шульженко Т.Г., Яковлева Д.О. Экономическое обоснование стратегий развития цифровой логистической инфраструктуры в цепях поставок // Известия Санкт-Петербургского государственного экономического университета. 2022. № 2(134). С. 85-93.

Herhausen D., Emrich O., Grewal D., Kipfelsberger P., Schoegel M. Face forward: How employees' digital presence on service websites affects customer perceptions of website and employee service quality // Journal of marketing research. 2020. Vol. 57. № 5. рр. 917-936.

Published

2024-06-15

How to Cite

Glinyanov, S. V. (2024). Analysis of the potential and limitations of using digital twins technology in optimizing supply chains in the retail sector. Bakery of Russia, 68(2), 127–135. Retrieved from https://hbreview.ru/index.php/hb/article/view/53

Issue

Section

MARKETING AND FINANCE